Festival life in full swing - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Lore Claes - WaarBenJij.nu Festival life in full swing - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Lore Claes - WaarBenJij.nu

Festival life in full swing

Door: Lore

Blijf op de hoogte en volg Lore

16 Augustus 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hi all,

It took a while, but finally some time for an update!
1001 dingen te vertellen, dus ik spreid mijn updates even denk ik.

First of all: De media Calls zijn in full swing! In het begin een beetje zoeken; hoe streng moeten we zijn met timing; regels; attendance lists;… Eerste photo call van de James Plays was dus een beetje strugglen, vermits er een 20-tal fotografen waren en nog eens 6 TV-ploegen. Maar goed, ondertussen zijn ik en Pedro goed op weg om in speedtempo de groene zeewieren achter onze oortjes weg te schrobben; paying off!

Ondertussen lukt het ook goed om de peformanceschade bij te benen: een 10-tal heb ik er al kunnen zien, van (muziek)theater, opera, dans, koor en ensembles of all kinds, ja zelfs al Belgisch werk kunnen aanschouwen! Uiteraard, nog steeds een gapende culturele leemte in het Lorentiarepertoire om weg te snoeien! 

Vooral de photo calls zijn impressionant; de single requests van Clive en Robbie zijn allen voor klassieke/ oude muziekperformances, en als het dan om een 80-koppig koor gaat met 50-koppig orkest en een handvol operazangers; waarbij je dan even de 100-jaar oude concertzaal tijdens de generale repetitie mag binnensneaken zo’n 2 uur vooraleer de deuren openen (zij het wel met twee oude fotorotten in het kielzog, Clive & Robbie, en daarbij een ketting met kanonskogel nodig om hen in gelid te houden); is dat wel impressionant.

Verder de passage gehad in The Scottish Parliament. Eerlijk gezegd, best wel een beetje opgelaten; de avond voordien nog wat gestudeerd op alle gasten, namen en foto’s; de programme participants (allen met artistieke achtergrond; zij het van government, researcher, writer, professor, company, director, performers… -wege), zo’n 55-tal in totaal uit alle uithoeken, klinkende namen vandien, deden me even zeer tiny voelen, + we zouden hen zo-even uit de menigte moeten halen; onbegonnen opdracht?!
Enfin; het was allesinds een hele belevenis om ten eerste al in dat gebouw, gebadged en wel, rond te paraderen (mogelijke desorientatie vandien). Toch een mini-teleurstelling in die zin dat de interne communicatie niet al te vlot verliep en het bijgevolg erg moeilijk was om de gasten met de nodige professionele praatjes bij te staan.

Enfin, de teammates waren allesinds een interessante bende en de teamsfeer erg fijn. Daarbij niet evident om al die staatsmensen te monitoren, zo bleek al snel. Zo besloot de Director of Arts van the British Council Graham Sheffield (mede-organisator) on the spot dat hij een bepaalde discussie niet wilde voorzitten omdat de aanwezigen – zo’n 4-tal delegaties + 7 mensen uit het kunstenveld niet interessant genoeg waren voor een discussie!! Grote belediging, in het bijzonder voor de hoofdspreker, enfin, zo gaat dat dus met profi-events! Ik leer bij. Los van dat, blij te zien dat er ook enkele bekende mentorgezichten van het april-Atelier present waren onder de gasten, Joseph Melillo en Robyn Archer!

Dag 2 verliep iets interessanter, in die zin dat ik daadwerkelijk de programme gasten van plenary sessions naar private policy discussions mocht verhuizen en me alzo toch iets nuttiger en betrokken voelde. Nochtans weinig van de content kunnen meepikken! Nu goed, vooral een aantal leuke mensen ontmoet, mijn persoonlijk leven een beetje uitgebreid hier, wat het sociale inburgeringsproces weeral wat vooruithelpt 

Ziezo, meer updates in een volgende sequence,

Foto's volgen...

Lo’oor

Lore

Hey allen! Van 28 juli t.e.m. 31 augustus ben ik op verkenning in Edinburgh, werkende op één van de grotere kunstenfestivals: het Edinburgh International Festival (EIF). Met 12 festivals is deze historische stad bekend als the 'festival city'. Augustus springt eruit met een 6-tal festivals die bijna de hele maand duren. Met deze blog kunnen jullie het wel en wee in festivalland een beetje volgen, enkele belevenisjes bij het communications department als press officer ad interim... uiteraard graag aangevuld met enige verpersoonlijkte updates vandien! Keep to you soon!

Actief sinds 24 Juli 2014